Friday 11 April 2014

Renungan Bersama




Assalamualaikum,,
Hari ini shamilin nak kongsi sedikit ilmu untuk renungan bersama.Harap dapat
memberi kesedaran kepada mereka yang masih leka dengan dunia semata-mata.
Insyallah..

Siapa Aku...

Subuhnya :
di mana aku berada :
masih enak dalam kelambu:
sambil berpoya – poya dengan waktu:
masa bagaikan menderu:
langkah bagai tiada arah tuju:
fikiran terus bercelaru terlupa:
aku semakin di hujung waktu:
siapa aku di depan tuhanku???

Zohornya :
aku lebih memikirkan kelaparan:
kehausan dan rehatku:
aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku:
aku bertolak ansur dengan waktu:
aku gembira mengira keuntungan:
aku terlupa betapa besar kerugian:
jika aku menggadaikan sebuah ketaatan:
siapa aku di depan Tuhanku???

Asarnya :
aku lupa warna masa:
cepat berubah bagai ditolak – tolak:
aku masih dengan secawan kopiku:
terlupa panas tidak di hujung kepala:
aku masih bercerita:
tentang si Tuah yang setia:
dan si jebat yang derhaka:
siapa aku di depan Tuhanku???

Maghribnya :
aku melihat warna malam:
tetapi aku masih berlegar di sebalik tabirnya:
mencari sisa – sisa keseronokan:
tidak terasa ruang yang singkat:
jalan yang bertongkat – tongkat:
ruginya bertingkat – tingkat:
siapa aku di depan Tuhanku???

Isyaknya :
kerana masanya yang panjang:
aku membiarkan penat menghimpit dadaku:
aku membiarkan kelesuan mengganguku:
aku rela terlena sambil menarik selimut biru:
bercumbu – cumbu dengan waktu:
siapa aku di depan Tuhanku???

Kini :
aku menjadi tertanya – tanya :
sampai bila aku akan melambatkan sujudku:
apabila azan berkumandang lagi:
aku tidak akan membiarkan sejadahku menjadi sepi:
kerana di hujung hidup ada mati:
bagaimana jenazah akan disembahyangkan dan dibawa pergi???

Disini :
Jika diruangku dibiarkan kosong dan sunyi:
Jika wajahku menjadi asing pada bintang dan mentari:
Bagaimana aku ... di depan Tuhanku nanti....

No comments:

Post a Comment